Bursa Construcțiilor Investiții Piața Imobiliară Prețuri Amenajări Proiecte Locuinte
 arhivă reviste:     Autorizații   Certificate   Licitații      Newsletter     Abonează-te   LogIn Abonați   Despre noi 
 arhivă articole:    
 Prima Pagină
 Ştirile Zilei
 Locuinţe
 Piaţa Imobiliară
 Proiecte
 Amenajări
 Smart City
 Materiale
 Preţuri
 Finanţare
 Investiţii
 Perspective
 Consilier
 Legea
 Companii
 Internaţional
Reviste
Bursa Construcțiilor numărul 8 / 2018
Bursa Construcțiilor numărul 7 / 2018
Bursa Construcțiilor numărul 6 / 2018
Bursa Construcțiilor numărul 5 / 2018
Finantare
Problema infrastructurii din Moldova, pe agenda CSAT
15.11.2018
Alte articole din secțiune
  • Licitații  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Licitații  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Licitații  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Asociațiile militante pentru construcția A8 au tras un semnal de alarmă la Bruxelles
  • Câștigătorii licitațiilor deschise organizate pentru lucrări din fonduri publice
  • LICITAȚII  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • LICITAȚII  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Câștigătorii licitațiilor deschise organizate pentru lucrări din fonduri publice  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Am trecut de perioada în care oamenii își cumpărau prima casă"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Câștigătorii licitațiilor deschise organizate pentru lucrări din fonduri publice  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Licitații  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Licitații  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Licitatii  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Investițiile în cercetare, dezvoltare, inovare - printre proiectele finanțate din bugetul 2014-2020  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Bugetul ADR Centru pentru proiectele finanțabile prin POR 2014-2020 depășește 828 milioane euro  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  •       Asociațiile "Împreună pentru A8" și "Moldova vrea autostradă" strâng semnături pentru A8 și A7
          Klaus Iohannis: "Avem de-a face cu incompetența guvernului și cu reaua-credință"
         
         Președintele României, Klaus Iohannis, a promis, în luna octombrie, că va aborda în Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) problema infrastructurii din Moldova, după cum ne-a declarat domnul Ionel Apostol, președintele asociației "Împreună pentru A8".
         Președintele României, Klaus Iohannis, a primit în data de 25 octombrie, la Palatul Cotroceni, o delegație formată din reprezentanți ai asociațiilor "Moldova vrea autostradă", "Împreună pentru A8" și "Pro Infrastructura", iar în cadrul întâlnirii a fost abordată situația actuală a proiectului Autostrăzii Târgu Mureș-Iași-Ungheni (A8).
         În urma acestei întâlniri, domnul Apostol ne-a spus: "L-am întrebat pe Președinte dacă este adevărat că nu se dorește construirea A8 din motive care țin de Apărare - cum se transmite în spațiul public de unii care doresc izolarea Moldovei - iar domnia sa a răspuns foarte clar: Nu, nici vorbă! Avem de-a face cu incompetența guvernului și cu reaua-credință".
         Și Administrația prezidențială a informat la finele întruirii, într-un comunicat: "Guvernul României a dovedit lipsă totală de implicare și viziune în privința acestei investiții, ca și a tuturor celorlalte mari proiecte de infrastructură".
         Reprezentanții asociațiilor menționate și Președintele au analizat posibile soluții pentru deblocarea proiectului A8, iar referitor la realizarea tronsonului de autostradă Iași-Târgu Neamț prin parteneriat public-privat (așa cum a propus Guvernul), Președintele a precizat că decizia este criticată atât la nivelul Comisiei Europene, cât și la nivelul altor structuri de specialitate din Europa, pentru că dovedește o deprioritizare a investiției.
         La rândul lor, reprezentanții celor trei asociații au reclamat, în cadrul întâlnirii cu Președintele, dezinteresul autorităților pentru construirea autostrăzii și au reliefat efectele negative pe care lipsa acesteia le are asupra Regiunii Nord-Est: migrația masivă a forței de muncă, diminuarea competitivității și a nivelului investițiilor.
         Cei prezenți la Cotroceni i-au în­mâ­nat Președintelui un memoriu cu pri­vire la autostrăzile Moldovei, document care cuprinde parcursul acțiunilor societății civile, corespondența cu autoritățile responsabile, dar și aspecte de ordin istoric, tehnic, economic, geostrategic și social.
         Luna trecută, Asociațiile "Împreună pentru A8" și "Moldova vrea autostradă" au lansat o campanie civică de strângere de semnături pentru construirea autostrăzilor A8 și A7.
         Domnul Ionel Apostol ne-a declarat: "Campania pentru semnături se va desfășura în toate județele Moldovei, plus județele Buzău, Brăila, Harghita și Mureș. Foarte mulți oameni ne trimit formularele semnate la adresa asociației «Împreună pentru A8», dar și prin email (cei din străinătate). Campania noastră i-a speriat un pic pe politicieni, dovada în acest sens fiind că au pus în regim de urgență discutarea inițiativei legis­lative pentru A8, care a trecut săptămâna aceasta (n.r. în săptămâ­na 22-26 octombrie) de comisia de transporturi din Camera Deputaților.
         Campania noastră va fi împărțită în două etape, a câte trei luni. În func­ție de rezultate, acțiunea se va des­fășura pe durata a trei sau șase luni".
         Reprezentanții asociațiilor spun că vor pune presiune pe decidentul politic care amână construirea A8 și A7 de aproape 11 ani și cer imperativ:
         ü Construirea Autostrăzii A8, Ungheni - Iași - Pașcani - Târgu Neamț - Ditrău - Târgu Mureș până la 1 decembrie 2026;
         ü Tronsonul Ungheni - Iași - Pașcani - Târgu Neamț - finalizare 1 decembrie 2024. Trecerea proiectului acestui tronson de la Comisia Națională de Strategie și Prognoză înapoi la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Ministerul Transporturilor România; renunțarea la realizarea acestui tronson prin sistemul Parteneriat Public Privat (PPP); realizarea Studiilor de Fezabilitate și Proiectare prin finanțare din fonduri europene și cofinanțare de la bugetul național până la 15 octombrie 2020; realizarea construcției prin finanțare din fonduri europene și cofinanțare de la bugetul național până la 1 decembrie 2024".
         Cele două asociații mai cer: "Tronsonul Târgu Neamț-Ditrău - finalizare 1 decembrie 2026, respectiv realizarea Studiilor de Fezabilitate și Proiectare prin finanțare din fonduri europene și cofinanțare de la bugetul național până la 15 octombrie 2020; realizarea construcției prin finanțare din fonduri europene și cofinanțare de la bugetul național până la 1 decembrie 2026".
         În ce privește tronsonul Ditrău - Târgu Mureș, semnatarii cer finalizare la 1 decembrie 2025, respectiv realizarea Studiilor de Fezabilitate și Proiectare prin finanțare din fonduri europene și cofinanțare de la bugetul național până la 15 octombrie 2020; realizarea construcției prin finanțare din fonduri europene și cofinanțare de la bugetul național până la 1 decembrie 2025.
         Totodată, asociațiile vor construirea Autostrăzii A7, Siret - Suceava - Pașcani - Bacău - Focșani - Buzău - Ploiești până la 1 decembrie 2025; modificarea încadrării construcției din Drum Expres în Autostradă, încă din faza de proiectare; introducerea în proiect și a sectorului Siret - Suceava - Pașcani/A7, "acum absent, ceea ce lasă Suceava și Botoșani în izolare"; autostrada A7 să se termine la granița României cu Ucraina, la Vama Siret;
         finalizarea Studiilor de Fezabilitate și Proiectare - până la 15 octombrie 2020, cu finanțare din fonduri europene și cofinanțare de la bugetul național; realizarea construcției prin finanțare din fonduri europene și cofinanțare de la bugetul național până la 1 decembrie 2025.
         Oficialii asociațiilor solicită stabilirea unui dialog operațional, a unui contact permanent între decidenții politici și societatea civilă, prin cele două asociații civice - "Împreună pentru A8" și "Moldova vrea autostradă" - și a unei comisii de monitorizare a proiectelor A8 și A7.
         Amintim că, în luna iunie, reprezentanții asociațiilor "Împreună pentru A8" și "Moldova vrea autostrăzi" s-au deplasat la Bruxelles, ca să ceară sprijin la Comisia Europeană și la Parlamentul European pentru demersul lor legat de dezvoltarea Moldovei, respectiv de construcția A8, în condițiile în care bani europeni există, dar nu pot fi accesați pentru că Guvernul nu a depus la Executivul comunitar proiectul în cauză.
         Atunci, cei prezenți la Bruxelles au întins bannere în fața instituțiilor europene, după ce anterior au fost primiți cu ostilitate de autoritățile de la București, când au venit să-și susțină cauza: construcția A8.
         În luna iulie, asociațiile făcuseră un apel către Președintele Klaus Iohannis pentru implicarea într-un proces de mediere care să conducă la luarea unei decizii la nivel guvernamental pentru demararea lucrărilor la Autostrada A8.
          
     
         Președintele României și-a exprimat susținerea pentru proiectul autostrăzii A8, precizând că este nevoie de responsabilitate și de asumarea unor termene clare de către Guvern în vederea realizării investiției, care reprezintă o prioritate națională. Domnia sa a subliniat că, în pofida susținerii constante din partea Comisiei Europene și a disponibilității fondurilor europene necesare, "nu există voință la nivel guvernamental pentru materializarea proiectului".
         
         _____________
         
         Ionel Apostol, despre campania de strângere de semnături: "Vom merge din oraș în oraș și din sat în sat. Vom străbate regiunea de la nord la sud și de la est la vest. Presiunea pe decidenți trebuie să crească. Noi vrem autostrăzi în Moldova acum, nu peste o sută de ani". 
    .
     
    [ tipărește articolul ] Tipărește articolul
     
    .